Sistem Pencernaan



Kepentingan Sistem Pencernaan



Adakah anda tahu bahawa sistem penghadaman anda adalah salah satu sistem yang paling penting dalam badan? Ia bertanggungjawab untuk menjadikan makanan yang anda makan kepada bentuk tenaga yang anda perlukan untuk terus hidup! Anda mungkin pernah mendengar pepatah lama "Anda adalah apa yang anda makan".... Memang benar pepatah tersebut!



Berikut adalah beberapa petua mudah untuk membantu anda menyokong kesihatan sistem pencernaan dan kesihatan keseluruhan anda.



Makan Serat yang Mencukupi


Disebabkan pemakanan makanan yang diproses meningkat, kita kurang mendapat serat dalam diet kita berbanding sebelum ini. Serat adalah penting untuk sistem penghadaman dan melambatkan pergerakan makanan melalui saluran usus, memastikan jumlah maksimum nutrien diserap. Serat juga boleh membantu anda berasa kenyang dan membantu dengan proses penyahtoksikan.



Minumlah Air yang Banyak


Air mengikat kepada serat dan membantunya melalui saluran penghadaman. Meminum air terlalu sedikit boleh memperlahankan penghadaman dengan ketara, menyebabkan kembung perut, ketidakselesaan atau pembuangan air besar yang menyakitkan.



Kekal Aktif


Senaman yang kerap boleh membantu makanan bergerak melalui sistem pencernaan. Senaman juga boleh meningkatkan tenaga dan membantu mengelakkan menerukkan lagi isu-isu pencernaan yang disebabkan oleh tekanan.



Menyahtoksik Badan Anda


Badan yang sihat boleh membantu membuang toksin yang disimpan dalam sistem pencernaan, meningkatkan keberkesanan sistem penghadaman dan meningkatkan kuantiti nutrien yang diserap dari makanan anda. Pastikan anda memilih program detoks yang menyediakan pemakanan yang betul dan tidak menyebabkan badan kekurangan vitamin dan mineral penting.




Forever Active Probiotic* boleh membantu mengimbangi bakteria baik dalam sistem pencernaan dan menyokong penyerapan nutrien yang betul. Forever Aloe Vera Gel mengandungi 200 nutrien termasuk 20 mineral, 18 asid amino, yang penting untuk menyuburkan badan anda dan menyokong penyahtoksikan badan dan sistem pencernaan. Ia juga merupakan sebahagian dari program Clean 9, sistem penyaktoksikan Forever yang paling laris.






* Didapati di Singapura sahaja



Apakah yang menyebabkan senak perut? Apakah gejala-gejala biasa?




Senak perut juga dikenali sebagai ketidakhadaman, adalah satu keadaan yang menyakitkan pada bahagian abdomen dan biasanya diiringi oleh gejala seperti kurang selera makan, mual, kembung, dan muntah. Walaupun senak perut mungkin disebabkan oleh penyakit atau ulser dalam saluranan penghadaman, ia adalah kerap disebabkan oleh makan terlalu banyak, makan terlalu cepat, merokok dan pengambilan alkohol atau makanan berminyak.



Berikut adalah beberapa tip-tip yang boleh membantu untuk melegakan senak perut. Ambil hidangan kecil dan makan perlahan-lahan. Kurangkan pengambilan minuman sejuk dan makanan berminyak. Elakkan meminum kopi atau teh pada perut kosong dan jangan terlebih makan.




Makanan tambahan berikut adalah baik mereka yang mempunyai senak perut. Aloe Vera Gel mengandungi Aloe Vera yang distabilkan 100% dan kaya dengan nutrien; baik untuk penyahtoksikan dan meningkatkan fungsi sistem pencernaan. Forever Active Probiotic* mengandungi enam strain bakteria baik yang berfungsi untuk menghalang pertumbuhan bakteria berbahaya, sekaligus mengekalkan usus yang bersih. Forever Bee Honey mengandungi lebih daripada 180 zat pemakanan termasuklah pelbagai enzim yang boleh membantu dalam penghadaman.






* Didapati di Singapura sahaja

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Forever Business Owner, Forever Living Products Malaysia

0 comments:

Post a Comment