Talasemia



Penyakit #genetik atau keturunan ini mengganggu pembentukan sel darah merah yang normal. Kekurangan sel darah merah yang normal akan menyebabkan kulit seseorang individu itu kelihatan pucat disebabkan paras #hemoglobin yang rendah. 

Hemoglobin pula ialah protein yang kaya zat besi dalam sel darah merah yang berfungsi sebagai pembawa oksigen. Kadar hemoglobin yang rendah dan jumlah sel darah merah yang kurang disebabkan talasemia menyebabkan pesakit cepat penat. 

Mungkin masih ramai tidak mengetahui betapa serius penyakit ini sekiranya tidak diberikan perhatian khusus terutama bagi pembawa iaitu penghidap talasemia minor berkahwin dengan individu yang turut menghidap talasemia minor.

Ini kerana setiap anak yang dilahirkan mempunyai 25 peratus risiko untuk mengalami talasemia major (talasemia), 50 peratus untuk mengalami talasemia minor (pembawa) dan 25 peratus lagi bebas daripada penyakit keturunan ini.

Bagi pembawa atau penghidap talasemia minor, mereka tidak mengalami sebarang gejala penyakit. Namun kebanyakan orang hanya sedar mereka penghidap talasemia minor apabila anak yang dilahirkan mengalami gejala penyakit ini seperti pucat, mudah letih dan perut buncit disebabkan hati dan limpa membengkak. 

“Setiap tahun dianggarkan 150 hingga 350 bayi dilahirkan dengan talasemia major dan penyakit ini boleh menyebabkan tumbesaran bayi terbantut. 

Masalah nutrisi pada thalassemia
Nutrisi merupakan faktor lingkungan yang penting untuk mencapai tumbuh kembang yang optimal; walaupun sangat banyak nutrien yang telah dikenal namun masih belum jelas nutrien mana yang terbukti secara tersendiri mempengaruhi pertumbuhan fisik. Nutrisi mutlak diperlukan oleh setiap mahluk hidup untuk bertumbuh dan berkembang serta berfungsi secara maksimal.

InshaAllah boleh dibantu melengkapkan nutrisi sel melalui pengambilan Aloe Vera Gel, Forever Pomesteen dan Forever Lite Ultra

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Forever Business Owner, Forever Living Products Malaysia

0 comments:

Post a Comment