Keunikan & Manfaat Aloe Vera



Keunikan dan manfaat Aloe Vera telah dinikmati lebih dari 5000 tahun samada menggunakan tumbuhan ini untuk kedua-dua aplikasi dalaman dan luaran.

Sebahagian besar daripada daun Aloe Vera dipenuhi dengan gel-bahan yang jelas, yang kira-kira 99% air.


Aloe mengandungi lebih 200 komponen aktif termasuk vitamin, mineral, asid amino, enzim, poli-saccharides dan asid lemak. Tidak hairanlah ia digunakan dalam pelbagai ubat.


Ada hadith yang jelas Menggunakan Aloe secara khusus seperti dalam rawatan mata

Aloe Vera adalah baik untuk mata dan saraf optik, terutamanya jika pesakit mengalami radang mata:


Muhrim (seseorang yang dalam keadaan berihram) yang dibenarkan untuk menggunakan Aloe vera untuk merawat penyakit mata - 

Nubaih bin Wahb berkata 'Umar bin' Ubaid Allah bin Ma'mar (Radhi Allahu anhu) mempunyai aduan di matanya. Dia menghantar (seseorang) kepada Uthman bin Aban - perawi Sufyan berkata bahawa dia adalah ketua jemaah semasa musim Haji - meminta beliau apa yang perlu beliau lakukan dengan mereka. Beliau berkata menggunakan aloe vera kepada mereka, kerana saya mendengar 'Uthaman (Radhi Allahu anhu). Dikelaskan sebagai Sahih Sunan Abi dari Daud Kitab 10, Hadith 1834

InshaAllah khair jika kita manfaatkan penggunaannya.

Sering mendapat pertanyaan seperti berikut:

---> Kenapa saya perlu minum aloe vera?

Jika anda sihat, minuman aloe vera akan meningkatkan kesihatan organ dalaman anda dan menjadikan anda lebih cergas, bertenaga dan sihat.
Jika anda kurang sihat, ianya akan membantu perawatan organ dalaman tubuh anda

---> Berapa banyak Aloe Vera Gel yang perlu saya minum setiap hari?

Ianya bergantung kepada anda. Ada yang bermula dengan dos yang besar seperti setengah gelas mahupun secawan ataupun bermula dengan dos yang kecil seperti 20ml dua kali sehari atau mengambilnya dalam lingkungan 60ml dua kali sehari - waktu pagi sebelum bersarapan dan sebelum anda tidur. Untuk kesan yang maksimun, elakkan dari makan apa-apa selama sejam selepas pengambilan aloe vera

kanak-kanak untuk usia setahun ke atas - berikan 15ml dua kali sehari

---> Berapa lama saya perlu mengambilnya untuk merasai perubahan?

Aloe Vera bukanlah sejenis "overnight cure" yang akan melakukan segala-galanya dalam tempoh yang singkat. Pun begitu setiap orang mempunyai tempoh masa yang berbeza untuk melihat kesannya. Apa yang penting, segala amalan yang tidak sihat seperti merokok, makan makanan yang tinggi kolesterol dan seumpamanya haruslah dihentikan. Berikan ruang untuk tubuh anda mengalami pembaikan atau istilahnya adjustment

---> Adakah aloe vera dapat membantu mengatasi masalah sembelit?

Tingkatkan dos pengambilan aloe vera sehingga usus dapat "bekerja" dengan selesa. Anda juga perlu meningkatkan pengambilan air bersih agar dapat membantu proses ini.

Bolehkah pesakit kencing manis mengambil Aloe Vera Gel?

Dalam sesetengah pesakit kencing manis, didapati Aloe Vera meningkatkan jumlah insulin yang dihasilkan oleh badan. Sesiapa yang mempunyai diabetes yang ingin mengambil aloe vera harus sedar tentang perkara ini dan harus berunding dengan doktor mereka untuk memastikan bahawa tahap insulin mereka adalah betul dan dipantau dengan teliti. Terdapat ramai pesakit kencing manis kini minum gel atau jus aloe vera dan mendapati bahawa diabetes mereka "under control" di mana berat badan mereka adalah lebih stabil dan mereka lebih bertenaga.

---> Alahan dan masalah kulit

Jika takut untuk menghadapi alahan, ambil langkah "ujian pertama" - minum dos pertama anda dan lihat kesannya. Bagaimanapun setakat ini belum ada masalah dan menjadi penawar kepada pelbagai permasalahan kulit

---> Bolehkah saya mengambil Aloe Vera semasa berpuasa?

Sudah tentu boleh. Antara rahsia mengapa Mahatma Gandhi dapat melalui mogok lapar yang panjang ialah beliau menggunakan minuman aloe vera - rahsia yang beliau temui semasa menetap di Afrika Selatan!!

---> Bolehkah wanita mngandung mengambil Aloe Vera?

Pada masa yang lalu, para wanita dilarang dari mengggunakan aloe vera sebagai tonik kerana dapat menyebabkan kekejangan usus.

Mana-mana produk berasaskan Aloe Vera yang tidak menepati standard minimun yang ditetapkan IASC - (International Aloe Science Council) tidak akan diluluskan untuk pengeluaran.
Sebagai peneraju pengeluar produk kesihatan berasaskan Aloe Vera di dunia ini, produk FL adalah tulen dan stabil serta telah dapat digunakan dengan SELAMAT oleh wanita-wanita hamil.

---> Adakah Aloe Vera penyelesai kepada semua masalah?

Allah mengurniakan pelbagai penawar dan Aloe Vera adalah antara anugerah Allah untuk manusia. Pun begitu, walaupun sejarah menunjukkan bahawa Aloe Vera banyak digunakan dalam perubatan herba, sudah pasti Aloe Vera bukan satu-satunya jalan penyelesaian untuk penyakit-penyakit kronik. Sebagai bahan semulajadi, ianya mengambil masa untuk perawatan tubuh dan bergantung kepada individu itu sendiri kerana tahap tindakbalas badan manusia adalah saling berbeza

---> Adakah Aloe Vera yang berfungsi secara harmoni dengan tubuh?

Secara mudahnya, Aloe Vera membantu tubuh dengan membuang apa yang tidak baik dan meningkatkan kualiti dalaman tubuh. Sehingga kini tiada rekod yang Aloe Vera menjejaskan kesihatan.

InshaAllah banyak lagi akan dikongsikan kelak.

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Forever Business Owner, Forever Living Products Malaysia

0 comments:

Post a Comment